
Våra insikter
Här samlar vi egna och andras reflektioner, insikter och kunskap om såväl
våra produkter såsom branschen och branschfenomen i stort.

Årets företagare är en gratisutdelad lokaltidning!
Patrik Vincent · 1556191292000Grattis Ann-Louise Kleen på Din Lokaltidning Sandviken som idag blev vald till årets företagare. En utnämning för den enormt stora roll du och din gratisutdelade lokaltidningen har för såväl för läsare som för näringslivet och samhället i stort.
Fortsätt läsa
Höjdpunkter från SprintAd-dagen 2019
Patrik Vincent · 1554294206000Filmerna från SprintAd-dagen 2019 har börjat droppa in från vårt kamerateam. Vi inleder med höjdpunkterna innan vi börjar publicera föreläsningarna.
Fortsätt läsa
Presentationer från SprintAd-dagen för nedladdning
Patrik Vincent · 1554212627000Nu har vi samlat samtliga presentationer från SprintAd-dagen 2019 i en nedladdningsbar fil.
Fortsätt läsa
Årets mediesäljare till SprintAd
Patrik Vincent · 1549023202000Efter fjärde året i rad med kraftig tillväxt rekryterar SprintAd två nya säljare som tillträder under februari månad. Linda Johansson och Zandra Petersson.
Fortsätt läsa
SprintAd-dagen 2019 - Marketing fundamentals and Contrarian thinking in the Age of disruption
Patrik Vincent · 1548845536000Welcome to a day celebrating marketing fundamentals and what is now perceived as the contrarian thinking in the age of disruption. On stage: Mark Ritson, Wiemer Snijders, Rory Sutherland, JP Hanson, Emma Frans, Kaj Johansson och Peter Lundberg. Moderator:
Fortsätt läsa
SprintAd-dagen 2019 - Upplysningens era är här!
Patrik Vincent · 1548837930000Välkommen till en dag som hyllar marknadsföringens grundläggande principer och vad som numer anses vara reaktionärt i en tid av uppbrott och omstöpning. Nu öppnar vi biljettförsäljningen till SprintAd-dagen 2019.
Fortsätt läsa
SprintAd-dagen 2018 blev en succé
Patrik Vincent · 1540222491000En fantastisk dag med insikter från några av de främsta i världen. En dag där evidensbaserad forskning om vad som verkligen fungerar inom marknadsföring kommunicerades till en till bredden fylld konferensanläggning. Les Binet, Peter Field, Mats Rönne och F
Fortsätt läsa
SprintAd-dagen 2018
Patrik Vincent · 1534254635000SprintAd arrangerar höstens kanske viktigaste seminarium den 27 september med några av de främsta föreläsare som världen förmår och skulle väldigt gärna se dig som åhörare. Det är begränsat med platser så tveka inte att säkra din plats redan idag!
Fortsätt läsa
Bygg långsiktig framgång!
Patrik Vincent · 1525035835000"If you really think about it, advertising is a lot like exercise. It doesn’t yield results overnight. It requires investment of time, money and effort. But keep at it and you’ll gradually notice that your brand is stronger, better looking and healthier ov
Fortsätt läsa
Blir effektiviteten varumärkenas död?
Patrik Vincent · 1512382826000Den digitala marknadsföringen har gjort oss besatta av effektivitet och kortsiktighet, vilket får oss att fokusera på den kortsiktiga avkastningen på våra investeringar istället för på långsiktigt varumärkesbyggande.
Fortsätt läsa
Vi söker en vikarierande koordinator från och med 15 januari 2018
Patrik Vincent · 1510233977000Från 15 januari 2018 till 15 oktober 2018 behöver vi ha en ersättare för Louice som går på mammaledighet.
Fortsätt läsa
Erik Modigs "Bang for the Buck" är årets marknadsföringsbok
Patrik Vincent · 1508491479000Vi gratulerar Erik Modig som sitter med i SprintAd:s Advisory Board till att fått priset för att publicerat årets bästa marknadsföringsbok ”Bang for the Buck”.
Fortsätt läsa
Effektivitetsjakten kväver varumärken
Patrik Vincent · 1508487223000Byron Sharp skriver en briljant artikel på Ad Age om problemen som jakten på högt ROI och hypersmala målgrupper medför. Han utvecklar hur jakten på effektivitet sakta kväver varumärken och varför det är så viktigt att att gå brett med masskommunikation för
Fortsätt läsa
Södra Sidan byter namn
Patrik Vincent · 1503585476000Nu till helgen byter lokaltidningen Södra Sidan namn och utseende i Skärholmen, Botkyrka och Huddinge. Från och med veckans utgåva den 26 augusti heter tidningarna:
Fortsätt läsa
Vi söker två nya säljare!
Patrik Vincent · 1501766341000Vi söker nya talanger som vill vara med på vår resa!
Fortsätt läsa
Ledaren i vår tidning om framtidens print
Patrik Vincent · 1501764755000Strax innan sommaren producerade SprintAd en tidning om framtidens print. Här kan ni läsa ledaren som inledde tidningen. Vill ni ha tidningen i analogt format eller som pdf, hör av er till oss så skickar vi den.
Fortsätt läsa
När pendeln vänder…
Patrik Vincent · 1473430227000Jag är jag mer övertygad än någonsin att vindarna har vänt och att vår satsning är 100% rätt. Den australienska professorn i Marketing Science, Byron Sharp, har börjat ruska om våra föreställningar och fört in evidensbaserade kunskaper in i marknadsförings
Fortsätt läsa
Evolutionen och framtidens print
Patrik Vincent · 1453383063000Ryktet om printens förestående död har äntligen börjat klinga av. Det var inte bara överdrivet utan också direkt felaktig. Vi står snarare inför printens renässans! Allt utvecklas ständigt, så gör också printen – för 100 år sedan, idag och imorgon.
Fortsätt läsa
Vad är det som påverkar oss människor mest, om inte mötet med andra människor?
Patrik Vincent · 1450086844000Engagemang och lojalitet bygger man i kundmötet i butiken. Reklamens syfte är att få folk till butiken. IKEA ser tydligt kopplingen mellan antal besök i butiken och annonser i print.
Fortsätt läsa
Krönika: När fan blir gammal blir han religiös
Patrik Vincent · 1447063278000”När fan blir gammal blir han religiös” är ett gammal hederligt ordspråk som kan tolkas att inget är beständigt. Hur stark din åsikt än är i någon fas av livet kommer den att förändras.
Fortsätt läsa
Krönika: En glad kund är en bra kund!
Patrik Vincent · 1445610930000Jag reflekterar över den lavinartade ökningen av Ad-blockers och de bakomliggande orsakerna kring att det på kort tid har laddats ner av 25-30 % av alla internetanvändare i Sverige. Om målet är att få uppmärksamhet till varje pris bör man vara medveten om
Fortsätt läsa
Trött eller störd på reklam
Patrik Vincent · 1442228217000När jag googlar på reklamtrötthet får jag 2510 sökresultat. Bloggare, branschmedier och diverse tyckare lägger ut texter om hur det blir allt svårare att nå fram till mottagarna, köparna i reklambruset, då allt fler har en ökande negativ hållning till rekl
Fortsätt läsa