Bygg långsiktig framgång!

Av Patrik Vincent · 1525035835000

"If you really think about it, advertising is a lot like exercise. It doesn’t yield results overnight. It requires investment of time, money and effort. But keep at it and you’ll gradually notice that your brand is stronger, better looking and healthier overall."

När kvartalsekonomin slog till i marknadsföringsbranschen och marknadschefer började jaga snabb återbäring gick något sönder. Istället för att bli bättre, började starka varumärken att tappa kännedom och lyskraft. Det som den digitala världen skulle revolutionera, blev mest ett unisont magplask. Artikeln jag länkar till längst ner berättar att motorvägen utan avfartsleder mot digitaliseringen inom marknadsföringen behöver omvärderas. 

I en tidsera där medievalen senaste åren baserats mer eller mindre på vad som varit modernt eller omodernt snarare än på vad som skapar effekt och framgång, har print fått mycket stryk. Men jag kan stolt konstatera att SprintAd som idag är den enda nationella säljbolaget som dedikerat fokuserar på kvalitativa gratistidningar, (framtidens print) växer kraftigt. Tillväxten under 2017 slutade på närmare 30 % och även 2018 fortsätter försäljningen att visa kraftig tillväxt.

Det är alltid dumt att döma ut något utifrån vad som är trendigt och vad som inte är det. För att citera Mark Ritson, "we have to stop the death cult that marketing has become". 

Istället för att lyssna på alla som tvärsäkert förklara vägen är det klokt att behålla en källkritisk inställning och en gnutta av sunt förnuft. Som alltid finns det inte en lösning, en kanal, ett tillvägagångsätt. Magin ligger i att hitta balansen i mediemixen och på riktigt förstå dess mekanismer. Men framförallt respektera mediekonsumenterna. Idag trycker vi upp reklam i ansiktet på folk och gör dom mer och mer irriterade.

Visste ni att konsekvensen av att störa mediekonsumenter med reklam kan ge stor negativa påverkan för det annonserande bolaget. 62 %* av de som blir påtvingad en oönskad annonsupplevese omvärderar sin syn på avsändare av reklamen negativt och kommer överväga att inte göra affärer med varumärket/företaget. Lägger man till de som säger att man "kanske" slutar göra affärer är vi uppe i över 84 %. 

Att representera en masskommunikationskanal som varje vecka hittar hem till över 4 miljoner hushåll, som är konstruerad för att kunna leverera geografisk precision för annonsörerna, där mediekonsumenterna inte bara gillar reklam utan även aktivt söker efter reklam känns inte bara extremt modernt, det känns otroligt bra.

Mest häftigast är ändå att print inte bara får folk till butikerna, det bygger framförallt långsiktigt starka varumärken. Effekt är vårt signum.

https://timesofindia.indiatimes.com/city/gurgaon/why-our-attitude-towards-digital-needs-a-radical-rethink/articleshow/63956431.cms

*)http://www.brandknewmag.com/what-bothers-consumers-most-about-brand-marketing/

Patrik Vincent

VD, SprintAd
Policy för personuppgifter

Genom att surfa vidare på sprintad.se och använda våra tjänster, så samtycker du till att vi samlar in data om ditt besök.

I vår integritetspolicy förklarar vi vilken data vi samlar in, varför vi samlar in den och vad vi använder den till.

Läs mer om vår integritetspolicy här.